menu

Jak „vycvičit“ zdravé dítě v podmínkách dnešního světa a zvládat poruchy pozornosti

Obecně platí, že je dobré věnovat pozornost vývoji dítěte už od těhotenství, vyhnout se stresu a rozvíjet jej v raném dětství bez kontaktu s elektronickými zařízeními. Je důležité u dětí rozvíjet pohyb, smysly a emoce, a to už od prenatálního stavu. Pokud došlo k nestandardnímu porodu, k problémům v prvních třech měsících života (nízká hmotnost dítěte, poruchy příjmu potravy) či v prvním roce života (úrazy, horečnatá onemocnění), po konzultaci s pediatrem zvažte odklad očkování, začněte co nejdříve cvičit (optimálně Bodovou metodu Dr. Kleplové®), později pak neurovývojovou stimulaci a vzdělávací kineziologii. Důležité je začít cvičit co nejdřív a to nejpozději v předškolním období. Cvičení má skvělý efekt i u školáků, jak dokazují naše kurzy Smarty „chytrá jóga“ ve škole na několika pražských základních školách. U stolu pak před zahájením školní docházky můžete trénovat Dílčí oslabení výkonu a absolvovat Metodu kognitivního rozvoje R. Feuersteina. Důležité je trávit dostatečně času offline – tj. v přírodě a přirozenými aktivitami, které rozvíjejí hmat a přispívají tak k větší inteligenci a soustředění u dětí. Příliš mnoho online času vede k digitální demenci, jak uvádí německý psychiatr Manfred Spitzer. Dále je důležité věnovat pozornost i zdravé stravě, vyhnout se éčkům, lepku, bílému cukru a naopak zařadit potravinové doplňky jako jsou fytominerály a omega-3 a 6 mastné kyseliny (například Vitamarin) či jiné produkty od české firmy Energy (Stimaral, Regalen, Relaxin).

Co se týče emoční stránky, měli bychom se vyhýbat zjednodušujícímu nálepkování „zlobíš“: uvidíte, že děti budou mnohem lépe spolupracovat, když jim řeknete „nezlobíš, jenom Petra pošťuchuješ“, „nezlobíš, jenom vykřikuješ“… I neklidné děti (děti s poruchou soustředění) se zarazí a začnou se zamýšlet nad skutečnými pojmy a smyslem toho, co opravdu dělají. Uklidní se a vy se společně s nimi posunete dál.

My v INNP máme misi, kterou je posun od represe (trestání a medikace) k rozvoji dětí. A kromě toho chceme též šířit osvětu tak, aby rostlo povědomí o této nepopulární skupině dětí. Chceme zacílit mezi pedagogicko-psychologické poradny, logopedické pracovny, školky, školy a další instituce. Těšíme se, že si přečtete naši knížku Jako rozvíjet pohyb, emoce a smysly, která shrnuje celou tuto problematiku a nabízí aktivity k rozvoji dětí od narození do školních let. Objednejte se k nám do poradny či na některý seminář.

INNP – Rozvoj dítěte pohybem a hrou